Fietsnieuws

  1. Prinsjesdag 2018: veel goeds voor fietsers

    Eerder dit jaar werd al bekend dat de overheid 100 miljoen euro uittrekt voor betere fietspaden en stallingen. Maar daar blijft het niet bij: ook een fiets van de zaak wordt waarschijnlijk vanaf 2020 een stuk voordeliger.Volgens RTL Nieuws gaat het kabinet op Prinsjesdag bekend maken dat je voortaan voor privégebruik van een leasefiets 7 procent van de waarde bij je inkomen moet optellen. Nu zijn de regels voor een leasefiets nog zo ingewikkeld dat bijna niemand er gebruik van maakt.

    Daarom gaat voor het privégebruik van de leasefiets een vaste bijtelling gelden. Een e-bike van 2000 euro kost je dan afhankelijk van je inkomen tussen de 4,33 en 5,75 euro per maand. Voor een iets duurdere lease-pedelec (3500 euro) moet je rekenen op een bijtelling van 7,50 tot 10 euro per maand.

    Tot 2014 was er de bedrijfsfietsenregeling. De btw van een fiets tot 750 euro was volledig aftrekbaar. Van de regeling werd veel gebruik gemaakt. In 2013 ging het om 17 procent van de nieuw verkochte fietsen, in 2014 zelfs 19 procent.

  2. Maak 10x kans op een trendy dubbele fietstas van Basil t.w.v. €62,99!

    De Basil Katharina Black & Dots dubbele fietstas valt direct op vanwege de gestippelde binnenvoering en de kunstlederen details. De fietstas komt goed van pas bij het doen van boodschappen of wanneer je graag picknickt in de natuur. Natuurlijk kun je de fietstassen ook gewoon inzetten voor de dagelijkse fietstocht naar je werk. Met een totale inhoud van 38 liter kun je voldoende spulletjes meenemen tijdens een korte of lange fietstocht. Het hoofdvak sluit je af met een aansnoerkoord. Bovendien beschikt de tas ook over buitenvakken. Het waterafstotende gerecycled canvas geeft de fietstas een bijzondere uitstraling. Dankzij de open bovenkant tussen de beide tassen maak je eenvoudig gebruik van je snelbinders. Tenslotte is er ook subtiele reflectie aanwezig voor als je in het donker fietst.

    Hoe doe je mee?
    Geef vóór 22 oktober antwoord op de onderstaande vraag en maak kans op één van de tien Basil Katharina Black & Dots fietstassen t.w.v. €62,99!

    Hint: kijk op Visual essay example voor het juiste antwoord!

    {{ simpleform('prijsvraag37') }}

  3. Spookfietsers gevoelig voor sociale norm

    Dat blijkt uit een proef van de Gemeente Rotterdam op de Erasmusbrug. Met een serie maatregelen wil de gemeente gevaarlijk, asociaal en ergerlijk gedrag van fietsers aanpakken. De Erasmusbrug was de eerste locatie waar de ludieke maatregelen in de praktijk werden getest.

    Een logische locatie: op drukke dagen maken zo’n veertienduizend fietsers gebruik van de beroemde brug over de Nieuwe Maas. Gemiddeld fietsen er daarvan ongeveer 450 tegen het verkeer in: levensgevaarlijk op zo’n druk punt.

    De gemeente bracht pijlen aan op de fietspaden op de Erasmusbrug, die fietsers moesten wijzen op de juiste rijrichting. Ook werd hier de opzienbarende tekst ‘Roep boe tegen spookfietsers’ op het asfalt geplaatst. Bovendien stond er een verkeerslicht dat ging branden als iemand hier tegen de richting in fietst. Fietsers die wel de goede kant op gingen, kregen een duim omhoog.

    De maatregelen werden gedurende 25 dagen uitvoerig getest tegen spookfietsers. In deze periode werden de waarschuwingen zo nu en dan ook verwijderd om het verschil te meten. En met succes: er werd daadwerkelijk ‘boe’ geroepen tegen spookfietsers en het aantal overtreders nam met ruim 10 procent af.

    Spookfietsen is niet altijd bewust

    Dit komt voor een deel omdat spookfietsen niet altijd een bewuste keuze is. Als we fietsen, reageren we veelal instinctief, en daarbij kiezen we vaak automatisch voor de kortste route; ook als dit betekent dat we tegen het verkeer in moeten. Bovendien doen zo veel fietsers dit, dat anderen al snel denken dat het geen enkel probleem is. Ze beseffen niet dat het naast ergerlijk, ook nog eens gevaarlijk is.

    Sociale norm slaat aan

    Zoals eerder genoemd, zijn de maatregelen op de Erasmusbrug onderdeel van een groter initiatief van de Gemeente Rotterdam om verkeerd fietsgedrag te veranderen. Zo zijn bij verschillende stoplichten rond het Eendrachtsplein posters aangebracht die fietsers waarschuwen voor het gevaar van door rood rijden. De posters verschenen in twee varianten: de een wees op het risico, de ander op de sociale norm. Op punten met de tekst ‘Ook jij kan geschept worden door een auto. Dit bepaal je zelf. Wacht op groen.’ nam het aantal fietsers dat door rood ging, met 49,7 procent af. De tekst ‘Veruit de meeste Rotterdammers stoppen voor rood. Jij ook? Wacht op groen.’ reduceerde het aantal overtreders met 48,7 procent.

    Rotterdam heeft bewezen dat spookfietsers gevoelig zijn voor de sociale norm. Nu is het de vraag of andere gemeenten dit voorbeeld volgen om het fietsgedrag te verbeteren.

    Bronnen: Nu.nl & RTV Rijnmond

  4. De riemaandrijving: een goed alternatief voor de traditionele fietsketting?

    Fietsen worden al sinds de introductie van de ‘moderne’ fiets aangedreven door middel van een ketting. Dit aandrijfsysteem heeft echter wel een paar nadelen. Zo is de ketting onderhoudsgevoelig, en moet je deze regelmatig schoonmaken, smeren, en soms zelfs opnieuw afstellen. En zeker op een derailleur is een ketting onderhevig aan slijtage, hoe goed je deze ook onderhoudt. Bovendien moet je de ketting goed afschermen tegen weersinvloeden en – in de winter – pekel. En zeker met een (half)open kettingkast is er dan nog het risico dat je kleding vuil wordt door aanraking met de ketting. Tot enkele jaren geleden waren daar geen alternatieven voor. Maar met de komst van de belt drives is daar verandering in gekomen.

    Wat is een belt drive?

    De belt drive – de naam zegt het al – is een riem die in plaats van een reguliere ketting het aandrijfsysteem vormt van de fiets. Op het eerste gezicht lijkt dit systeem precies hetzelfde te zijn als een traditionele aandrijving door middel van een ketting. Nog steeds zul je de trappers moeten bewegen en nog steeds wordt die beweging overgebracht naar het achterwiel. Fietsen zoals je dat gewend bent dus. Maar er zijn wel wat verschillen tussen belt drives en kettingen, en die brengen ook hun voor- en nadelen met zich mee.

    Voordelen van een belt drive

    • Een van de belangrijkste verschillen tussen een belt drive en een ketting is het materiaal. De belt drive is gemaakt van kunststof, en heeft aan de binnenzijde een nylonlaagje en aan de buitenzijde carbonvezel trekkoorden. Deze combinatie maakt de belt drive niet alleen sterk en duurzaam, maar ook nog eens heel licht.
    • Een belt drive hoef je vrijwel niet te onderhouden: er zit geen olie of smeer op, en als de riem vies wordt, maak je deze gemakkelijk schoon met wat water of een doekje. En de riem oxideert niet, in tegenstelling tot een reguliere ketting. Bovendien hoef je een belt niet te spannen; de aandrijving staat altijd strak en dit zorgt voor een optimale overbrenging.
    • Mede door het materiaalgebruik en de sterkte van de riem is het ook nog eens een heel duurzaam alternatief: een belt drive gaat zeker drie tot vier keer zo lang mee als een gewone ketting.
    • Ook is de belt drive heel stil. Niet dat een ketting zo veel lawaai maakt, maar als deze los zit, of vuil is, kan er nog weleens een krakend geluid optreden. Met een belt drive heb je hier geen last van.
    • Het geheel – tandwielen en riem – is lichter dan een kettingaandrijving met tandwielen, stalen ketting en kettingkast.

    Nadelen van een belt drive

    Natuurlijk zijn er niet alleen maar voordelen aan een belt drive.

    • Je kunt een belt drive niet repareren. Als deze breekt, is het einde verhaal en moet je een nieuwe riem plaatsen. Dit in tegenstelling tot een gewone ketting, waar je gewoon een nieuw schakeltje kunt plaatsen.
    • Een belt drive past lang niet op elke fiets. Alleen fietsen met een dichte naafversnelling – zoals Pinion, Rohloff en Shimano – kunnen ermee uitgerust worden. De versnellingsbladen moeten sowieso enkel zijn: bij cassettes is een belt drive onbruikbaar. Hetzelfde geldt voor een derailleur. Je bent dus wel wat beperkter dan bij een gewone ketting.
    • Ook heb je voor een belt drive een speciaal frame nodig. Aangezien je de belt drive niet uit elkaar kunt halen, moet dit met het frame juist wel kunnen om de riem aan te leggen. Dit vraagt om een aangepast frame.
    • Een belt drive is door de gebruikte materialen en het aangepaste frame duurder dan een gewone kettingaandrijving.
    • Je kunt het systeem niet zomaar zelf aanpassen: de gebruikte riem is afhankelijk van de gebruikte tandwielen. Voor onderhoud of vervanging ben je dus al snel aangewezen op een specialist.

    Wat is beter?

    Of een belt drive beter is dan een traditionele fietsketting, hangt voor een groot deel af van je persoonlijke wensen. Fietsers met een sportieve fiets zullen geneigd zijn te kiezen voor een gewone ketting, aangezien deze met een derailleur gebruikt kan worden. Voor fietsers met een naafversnelling of fietsers die een hekel hebben aan onderhoud, is een belt drive een mooie uitkomst. In ieder geval is een belt drive in bepaalde situaties – zie voor- en nadelen – een prima alternatief voor de goede oude fietsketting.

    Bronnen: De Vakantiefietser, Fietsersbond, Bike X, Profile & Vliek Tweewielers