Fietsnieuws

  1. Maak 20x kans op 2 gratis kaartjes voor de Fiets en Wandelbeurs!

    Naast zaterdag en zondag kunt u dit jaar al op vrijdag naar de beurs toe! Méér tijd en gelegenheid dus om de nieuwste modellen fietsen of e-bikes te testen, interessante bestemmingen te ontdekken of lezingen te volgen.

    Het thema draait dit jaar om outdoorwalhalla Zwitserland. Niet alleen is er een speciale Zwitserlandzaal met lezingen, ook presenteert het Alpenland de 'Grand Tour of Switzerland'.

    Verder staan er meer dan 100 lezingen en workshops op het programma. Natuurlijk ontbreekt de levende fietsreislegende Frank van Rijn niet; dit keer neemt hij de bezoekers mee op ontdekkingstocht naar de bronnen van diverse rivieren.

    Kijk op Application letter for medical representative without experience voor meer informatie over het programma.

    Openingstijden:

    • vr 2 maart: 12.00-17.00 uur
    • za 3 maart: 10.00-17.00 uur
    • zo 4 maart: 10.00-17.00 uur

    Hoe doet u mee?

    Geef vóór 25 februari 2018 het goede antwoord op de onderstaande vraag en maak 20x kans op 2 gratis kaartjes voor de Fiets en Wandelbeurs!

    Hint: het goede antwoord is te vinden op Discount code custom writing service

    {{ simpleform('prijsvraag31') }}

  2. De Fietsstad van 2018 is…

    Naast de enquête onder fietsers is dit jaar voor het eerst ook gebruik gemaakt van objectieve data, zoals de hoeveelheid fietspaden naast 50-kilometerwegen. Deze gegevens vullen de resultaten van de uitgevoerde enquête aan en geven een beter beeld van de positie van fietsers in verschillende gemeenten.

    Houten als Fietsstad 2018

    Het is niet de eerste keer dat Houten zich fietsstad van het jaar mag noemen: ook in 2008 won deze gemeente de verkiezing en sindsdien heeft zij niet stilgezeten. Zo is er een Fietstransferium gebouwd waar fietsers gemakkelijk kunnen overstappen op de trein. Ook heeft men bij de aanleg van de wijk Houten-Zuid het verkeersmodel aangepast aan fietsers. Volgens Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, erkent de gemeente Houten de fiets als volwaardig en belangrijk vervoermiddel. Hierdoor pakken meer mensen de fiets.

    Verkiezing van de Fietsstad 2018

    Behalve Houten staan Veenendaal, Zoetermeer, Winterswijk en Etten-Leur in de top 5. Veenendaal is al vier keer eerder genomineerd voor de beste fietsstad en won de titel in 2000. De kracht van de gemeente ligt in het feit dat alle ambtenaren hart hebben voor het fietsbeleid en dit ook uitdragen naar de inwoners.

    Zoetermeer heeft veel vrijliggende fietspaden, waardoor het een fietsveilige stad is. Omdat de fietspaden ’s nachts wel erg donker zijn, is onlangs het Nachtnet fiets bedacht: markeringen op het wegdek die routes aangeven langs woningen of andere weggebruikers.

    De gemeente Winterswijk zet zich al jaren in om het fietsen binnen en buiten de bebouwde kom zo veilig en comfortabel mogelijk te maken.

    In Etten-Leur heeft men de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in vrijliggende fietspaden naast 50-kilometerwegen en verbetering van de bestaande fietsinfrastructuur.

    Hoe scoort jouw gemeente?

    Benieuwd hoe jouw gemeente scoort in de verkiezing van de Fietsstad van 2018? Kijk dan op dit overzicht van de Fietsersbond.

  3. Bert blogt: Rondom Zandvoort

    Nou ik dacht jullie deze keer mee te nemen voor een fietstocht van ongeveer 35 km over de landgoederen bij Vogelenzang, langs statige villa's in Heemstede, via het naaldbos bij Kraantje Lek naar het duingebied tussen Zandvoort en Langevelderslag, langs het zweefvliegveld bij De Zilk en uiteindelijk via de Tweede Doodweg weer terug naar het beginpunt. Het is erg jammer dat de route die ik zelf altijd neem niet helemaal samenvalt met het knooppuntennetwerk. Ik zal me houden aan de knooppuntenroute want die verschilt niet heel wezenlijk van de mijne die je Movie essay assignment kunt laden op je fietsnavi.

    Het beginpunt ligt bij 't Panneland bij Vogelenzang, één van mijn favoriete boskroegen. Parkeren kost hier € 2,- per dag en in de winter kun je hier makkelijk een plekje vinden. Je rijdt vanaf Pannenland terug naar de Vogelenzangseweg en gaat linksaf bij de rotonde (76). Net voorbij restaurant Vogelensangh steek je de provinciale weg over naar 72 en rijdt het bos in. Je bent nu op het landgoed Woestduin, dat grenst aan het landgoed Leyduin.

    Vanaf knooppunt 72 is het een behoorlijk stuk naar knooppunt 82 en vervolgens maar een kort stukje naar 83. Vanaf hier kun je via knooppunt 77 een paar kilomter afsnijden. Wij gaan echter langs de beroemde uitspanning Kraantje Lek (36), een herberg zoals je ze zelden nog ziet en een prima adres voor iets warms op een koude dag. Op weg naar knooppunt 37 gaat het behoorlijk op en af door de duinen, maar pas op: knooppunt 37 ligt op een kruispunt niet ver voorbij de laatste afdaling. Wees er dus op bedacht dat je de zijweg naar 77 niet mist. Vanaf 77 gaat de route langs de provinciale weg naar 79 en van daaraf is het nog ongeveer 10 km naar 31 (Langevelderslag). Neem de boulevard voor het stukje naar het begin van het fietspad en geniet van het uitzicht.

    Onderweg naar Langevelderslag (https://nl.wikipedia.org/wiki/Langevelderslag) rijd je door een prachtig open duinenlandscap met hier en daar nog wat overblijfselen van de Atlantikwall. Als je geluk hebt, zie je hier ook herten, reeën, hazen of vossen. Het fietspad is heel goed, maar niet erg breed, dus pas een beetje op met naast elkaar rijden.

    Bij Langevelderslag is een paar jaar geleden een groep jonge horecaondernemers met veel liefde voor hun vak aan de slag gegaan en ze hebben er echt een hippe stranddoorgang van gemaakt. Wij komen er graag, vooral op een zomeravond. Vanaf 31 gaat het de duinen uit naar knooppunt 6 en dan linksaf het bos in naar knooppunt 44. Onderweg kom je langs het vliegveld van de Kennemer Zweefvlieg Club. Bij 44 gaat het links en net vóór het viaduct naar rechts de Zilkerduinweg op naar knooppunt 15. Van daar neem je de schilderachtige Tweede Doodweg naar knooppunt 76, maar op de kruising bij het landhuis ga je niet naar rechts, maar volg je de weg verder, terug naar 't Panneland.

    Samengevat loopt de route als volgt: van 't Panneland (Vogelenzang) naar 76, 72, 82, 83, 36, 37, 77, 79, 31, 6, 44, 15, 76 tot de kruising terug naar 't Panneland.

    Ik wens jullie een fantastisch 2018 met veel fietsplezier. Deze tocht is alvast een goed begin.

    ©Tekst & foto's Bert Vester aka The Grey Biker

    Bert Vester...

    Bouwjaar 1954, woont met vrouw Margaret in een dijkhuis in de Haarlemmermeer. Fotografeert sinds zijn 16e en stapte in 2010 om gezondheidsredenen om de fiets. Toen hij eind 2011 een hybride trekking/racefiets aanschafte, greep het fietsvirus hem bij de kladden. Sindsdien trapte hij al bijna 30.000 km in binnen- en buitenland weg, waarbij hij met schade en schande steeds wijzer werd. Een gepassioneerd verteller die anderen graag laat profiteren van zijn fietservaringen, zijn fietsmiskleunen en - vooral! - zijn fietsgeluk.

  4. Fietsen in Nederland: de stand van zaken

    Recente cijfers van onder andere Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit hebben nieuw licht laten schijnen op de fiets in Nederland. Het totaalaantal fietsen in Nederland wordt inmiddels geschat op 22,8 miljoen, en dat met een bevolking van ongeveer 17 miljoen mensen.

    De fietsende Nederlander

    Met gemiddeld 1,3 fietsen per inwoner is Nederland nog steeds het enige land ter wereld dat meer fietsen dan inwoners heeft. Nummers twee en drie – Denemarken en Japan – liggen met respectievelijk 0,8 en 0,6 fietsen ver achter. Maar lang niet elke Nederlander fietst: ‘slechts’ 84 procent van onze bevolking bezit een of meerdere fietsen.

    Meer dan 1000 kilometer per jaar

    Niet alleen het aantal fietsen in Nederland groeit, ook het totale aantal afgelegde kilometers laat een groei zien. In totaal fietsen we jaarlijks 15,5 miljard kilometer. Dit betekent dat we – als we uitgaan van een fietsende bevolking van 84 procent – per persoon jaarlijks meer dan 1000 kilometer fietsen, verdeeld over zo’n 250 tot 300 fietstochten per jaar. Zuid-Holland is koploper in het aantal kilometers dat we jaarlijks afleggen, gevolgd door Noord-Holland en Noord-Brabant.

    De gemiddelde afgelegde afstand is voor een gewone fiets ongeveer 3,6 kilometer. Voor e-bikes ligt dit iets hoger: 5,5 kilometer.

    Stabiel aandeel fietsen

    Opvallend is dat ondanks de groei van het aantal kilometers, het totale aandeel van de fietsverplaatsingen in Nederland al meer dan 20 jaar stabiel is. We fietsen dus niet meer, maar wel verder. De belangrijkste reden hiervoor is de toename van het aantal e-bikes. Onder de 22,8 miljoen fietsen in Nederland zijn er 1,4 miljoen e-bikes en dat aandeel neemt snel toe: bijna drie op de tien verkochte fietsen is een e-bike. Voor veel mensen – vooral 65-plussers – heeft de e-bike een ware revolutie veroorzaakt: de fiets heeft hun mobiliteit sterk vergroot. Het enige land in Europa waar het aantal e-bikes sneller toeneemt dan in Nederland, is België.

    Ook de sterke bevolkingsgroei in grote steden draagt bij aan een toename van het aantal gefietste kilometers. In drukke stedelijke gebieden is het aantrekkelijker om de fiets te pakken dan andere vervoersmiddelen. Hierdoor lijkt het vreemd dat het aandeel van het fietsgebruik gelijk blijft, maar een toenemend gebruik van de auto buiten de stedelijke gebieden houdt de verhouding relatief stabiel.

    Ruimte voor de fiets

    De fiets speelt een belangrijke rol in het Nederlandse mobiliteitsbeleid. De bedoeling hiervan is om het aantal fietskilometers jaarlijks met 10 tot 20 procent te laten stijgen. Bevordering van de fietsinfrastructuur is een belangrijk onderdeel van dit doel. Met ruim 35.000 kilometer aan fietspaden krijgt de fietser steeds meer ruimte in Nederland. Wat dat betreft hoort de fiets bij een boodschap die Nederland wil uitdragen: leefbare en gezonde steden dankzij een toenemend gebruik van de fiets. Niet voor niets hanteren veel gemeenten een steeds strenger beleid ten aanzien van autogebruik in binnensteden. Ongetwijfeld speelt dit een belangrijke rol bij de toename van het fietsgebruik in steden. Het geld dat per inwoner geïnvesteerd wordt in fietsinfrastructuur, ligt in steden met 80 euro veel hoger dan het landelijk gemiddelde van 33 euro.

    De toekomst van het fietsen in Nederland

    Nu al gaat ongeveer een kwart van de werknemers op de fiets naar het werk. Door stimulering van het fietsen kan dit aantal verdubbelen, aangezien een derde van alle autoritten van en naar werk dusdanig kort zijn dat zij onder de maximaal geaccepteerde woon-werkafstand per fiets – 10 en 15 kilometer voor respectievelijk gewone fietsen en e-bikes – vallen. In de toenemende aandacht voor het milieu en de volksgezondheid kan de fiets een sleutelrol spelen en met het meerjarenplan Tour de Force lijkt Nederland vastbesloten om de fiets deze rol ook te laten spelen. Veel steden zouden nog veel meer willen investeren in fietsinfrastructuur, maar hebben hier vooralsnog de middelen niet voor.

    Bronnen: Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit, Essay writing thank you teacher, Tour de Force & NL Cycling