Fietsnieuws

  1. Bert blogt: Donauradweg - van Donaueschingen naar Passau

    Eind augustus begonnen Margaret en ik aan het officieel eerste maar voor ons laatste deel van de Resume examples operations executive, van Donaueschingen (waar de Donau ontspringt uit de Breg en de Brigach) naar Passau (officieel 606 km).

    Stijgingspercentages

    De eerste dag werd ons al duidelijk dat dit traject een stevige uitdaging is voor fietsers, zelfs als je een e-bike hebt. Tot Ulm rijd je door een pittig heuvelland met beklimmingen die ons regelmatig deden afstappen. Eén van de hellingen heeft een stijgingspercentage van 20%: alleen jongeren met ballonkuiten en zonder bepakking halen daar de top - en dat kost ze nog best wat moeite ook.

    En waar doe je het voor?

    Wat ook niet helpt is dat de Duitse lokale autoriteiten bij het uitzetten van fietstrajecten een stevige vinger in de pap lijken te hebben. Je beult jezelf regelmatig bergop af om als beloning in alweer een oninteressant dorp te arriveren. Vorig jaar langs de Elbe hadden we ook al last van zulke onbegrijpelijke omwegen.

    Tip: volg het water

    Onze tip: kijk steeds kritisch naar het officiële traject en bestudeer de kaart om te zien of je niet gewoon langs de rivier kan blijven fietsen. Al je bestemmingen liggen immers aan de Donau. Volg het water en het kan eigenlijk niet misgaan.

    Op het gemakje

    Na Ulm wordt het makkelijker je weg te zoeken over de dijken langs de Donau of over de wegen dicht bij de rivier. De dijk is meestal onverhard en dus ligt de snelheid niet hoog, maar je wordt beloond met adembenemende uitzichten. Bovendien kom je op plekken waar een auto gegarandeerd niet kan komen. Eén keer ging onze strategie mis, toen we onderweg naar Dillingen kilometers door het gras hebben geploeterd: het pad hield van het ene op het andere moment op.

    Stadjes en natuurgebieden

    Trek genoeg tijd uit om de wat grotere steden te bezoeken. Wij vonden vooral Sigmaringen, Ulm, Regensburg en Passau bijzonder mooi. Daarnaast zijn kleinere stadjes als Tutlingen, Beuron, Dillingen en Neuburg leuk en interessant genoeg om wat langer te vertoeven.

    Tussen al die stedelijke schoonheid kom je regelmatig door bijzondere natuurgebieden die sterk met de rivier zijn verbonden. Het stroomgebied van de Donau is bezaaid met plassen, stuwmeren, zijrivieren, eilandjes, overstromingsgebieden en moerassen.

    Varen, of het klooster in

    Een bijzondere plek is Klooster Weltenburg. Hier heeft de Donau zich een weg gevreten door het kalkzandsteengebergte waardoor je per schip naar Kelheim moet. Wees er uiterlijk om 18:30 uur, want anders moet je via de steile bergweg verder of bij het klooster om een slaapplaats bedelen.

    Dagen en afstanden

    Terugkijkend ben ik blij dat we in 2013 zijn begonnen met Passau – Wenen. Dat was absoluut het makkelijkst om te fietsen en zodoende ook ideaal om de smaak van fietsreizen te pakken te krijgen.

    Voor het eerste en fysiek zwaarste deel van de Donauradweg adviseer ik je vijf dagen uit te trekken voor de eerste 200 km tot Ulm. Met of zonder e-bike: zo'n 40 km per dag is voor ons oudere jongeren in dit heuvelige gebied echt voldoende. Als je voor de resterende 400 km nog eens acht dagen rekent, ben je in maximaal dertien dagen klaar, zonder in te leveren op ontspanning en tijd om lekker om je heen te kijken. Omdat de Donauvallei voor ons geen onbekend gebied is, konden we een wat hoger tempo aanhouden. Wij hebben in totaal 641 km afgelegd in 39:33 uur. Dat kwam neer op 58 km per dag tegen 16,2 kmh gemiddeld.

    Tot slot: voor de geoefende vakantiefietser is deze route een absolute aanrader, vooral in de lente of nazomer. Wij vonden het in elk geval fantastisch!

    Beeld: Bert Vester

    Bert Vester...

    Bouwjaar 1954, woont met vrouw Margaret in een dijkhuis in de Haarlemmermeer. Fotografeert sinds zijn 16e en stapte in 2010 om gezondheidsredenen om de fiets. Toen hij eind 2011 een hybride trekking/racefiets aanschafte, greep het fietsvirus hem bij de kladden. Sindsdien trapte hij al bijna 30.000 km in binnen- en buitenland weg, waarbij hij met schade en schande steeds wijzer werd. Een gepassioneerd verteller die anderen graag laat profiteren van zijn fietservaringen, zijn fietsmiskleunen en - vooral! - zijn fietsgeluk.

  2. Maak kans op een weekend aan zee voor 2 bij Hotel Zuiderduin t.w.v. €230!

    Hotel Zuiderduin ligt in het duingebied van Egmond aan Zee op 100 meter van het strand. Tijdens het Noordzee-arrangement voor twee personen verblijft u twee nachten in een tweepersoonshotelkamer, waarna u ’s ochtends gebruik kunt maken van het uitgebreide ontbijtbuffet. Wandel over het strand of door het pittoreske vissersdorp Egmond aan Zee met veel gezellige terrasjes en winkels. Of fiets door het nabijgelegen Noord-Hollandse Duinreservaat. Tijdens uw verblijf kunt u vrij gebruik maken van het binnenzwembad, diverse sauna’s, Turks bad, Japanse baden, infrarood surround cabine en fitnessruimte. Daarnaast beschikt het hotel over een eigen parkeergarage en parkeerdek waar u gratis kunt parkeren.

    Het Noordzee-arrangement bestaat uit:

    • 2 overnachtingen in een 2-persoonskamer

    • 2 x ontbijtbuffet

    • vrij gebruik zwembad en sauna’s

    *De cheque is niet te besteden in het hoogseizoen.

    Hoe doet u mee?

    Geef vóór 2 november 2017 het goede antwoord op de onderstaande vraag en maak kans op een weekend aan zee voor twee bij Hotel Zuiderduin t.w.v. €230.

    Hint: het goede antwoord is te vinden op: zuiderduin.nl

    {{ simpleform('prijsvraag30') }}

  3. Kom verder met je accu!

    Accu’s voor de e-bike zijn er inmiddels in vele soorten, zoals we onlangs nog schreven. Maar hoe haal je eigenlijk zoveel mogelijk kilometers uit uw accu?

    Folder versus werkelijkheid

    De fabrikant van de e-bike geeft in zijn brochures en op zijn website altijd een opgave van het bereik van de accu. Realiseer je echter wel dat dit een fabrieksopgave is: een momentopname onder de meest ideale omstandigheden. Vergelijk het maar met de cijfers die autofabrikanten over het brandstofverbruik geven: schitterend, maar lang niet altijd reëel. Heb je een fiets op het oog, vraag dan aan de fietsenmaker naar de ervaringen van andere fietsers. Of ga online op onderzoek uit.

    Wind mee of wind tegen

    Op het moment dat je heuvelop of met forse tegenwind fietst, moet de accu meer vermogen leveren. Dat geldt ook als je met veel gewicht rijdt of vaak moet optrekken. Dit betekent dat de accu onder dit soort zware omstandigheden altijd eerder leeg is. Iets om rekening mee te houden als je een rondje gaat toeren.

    Bandenspanning

    Net als in de auto kan je op de e-bike ook brandstof besparen door de banden op de juiste spanning te houden. Zachte banden zorgen voor meer rolweerstand en dan moet de accu harder werken. Gevolg: de accu is eerder leeg. Investeer daarom in een goede fietspomp met drukmeter. In een gemiddelde band moet zo’n 5 bar. Wil je exact weten hoeveel bar de banden van uw fiets nodig hebben, dan kan je die gegevens opvragen bij uw fietsenmaker of online opzoeken.

    Rijd zuinig

    Ben je op de e-bike altijd als eerste weg bij het stoplicht? Dan merk je dat zeer waarschijnlijk ook in de actieradius van de accu. Op vol vermogen wegrijden vraagt namelijk veel van de accu. Kies daarom bij het wegrijden voor minimale ondersteuning en wen jezelf er meteen ook aan om de fiets uit te laten rollen als je een stoplicht of kruispunt nadert. Op die manier houdt de accu het langer vol.

    Rijd rustig

    Berijders van een e-bike zijn soms geneigd de snelheid behoorlijk op te voeren. Los van het feit dat bij een hogere snelheid de veiligheid in het geding komt, is het ook voor de accu niet verstandig. Het is eigenlijk heel simpel: hoe meer ondersteuning u van jouw e-bike vraagt, hoe meer energie dat vreet en hoe sneller jouw accu leeg is. En zeg zelf: heb je wérkelijk het gevoel dat je alles onder controle hebt als je met een gangetje van 22 kilometer per uur over het fietspad jaagt…?

    Bron: Essay format visual

  4. Kwart fietsers vindt e-bike gevaarlijk

    Vorige week meldde de politie dat het aantal e-bikers onder verkeersdoden toeneemt en dat er sinds 2014 in Nederland al zeker 79 e-bikers zijn omgekomen. Bestuurders van een e-bike zijn vaker slachtoffer van een fataal verkeersongeval dan bromfietsrijders.

    Perceptie wijkt af van werkelijkheid

    Naar aanleiding van deze zorgwekkende cijfers heeft website Fietsen123.nl een onderzoek onder fietsers gehouden. Gevraagd naar het gevaar van de e-bike, zegt 22 procent (bijna één op de vier) elektrisch fietsen gevaarlijker te vinden dan fietsen op een normale fiets. Afgezet tegen het alarmerende bericht van de politie is dat een opvallend cijfer: het lijkt erop dat de perceptie van de e-bikegebruiker afwijkt van de werkelijkheid.

    'Cursus geen goed idee'

    Fietsen123.nl vroeg de respondenten ook of de aanschaf van een e-bike standaard moet worden gekoppeld aan een cursusmiddag 'omgaan met de e-bike'. 64 Procent van de deelnemers aan het onderzoek ziet niets in dat idee. De politie stelde vorige week juist dat het goed zou zijn als meer mensen een cursus volgen. 'De e-bike is geen gewone fiets. Het geeft je een extra zetje, soms op een onverwacht moment. Daardoor kun je wankelen, slingeren en zelfs ten val komen,' zei Egbert-Jan van Hasselt, landelijk projectleider infrastructuur bij de Nationale Politie toen.

    Meer fietskilometers

    Uit het onderzoek blijkt verder dat 77 procent van de respondenten door de aanschaf van de e-bike meer gaat fietsen. Of de politie dit gegeven ook heeft meegewogen in de ongevallencijfers, is niet bekend.

    Voorlichting niet compleet

    Kopers van een e-bike worden vooraf niet altijd voldoende geïnformeerd over de fiets. 20 Procent van de respondenten wist bij de aanschaf van de e-bike niet dat de accu een levensduur van ongeveer vijf jaar heeft. Ook het feit dat de vervanging van de accu gemiddeld ongeveer 500 euro kost, was bij 20 procent van de respondenten niet bekend.

    Aan het onderzoek van Fietsen123.nl deden in totaal 7.500 personen mee. Van hen gaf 89 procent aan op een e-bike te fietsen.