Fietsnieuws

  1. Drie factoren die van invloed zijn op de actieradius van je e-bike

    Je zult waarschijnlijk denken: ‘een krachtiger motor zorgt voor een groter bereik.’ Niet onlogisch, maar behalve het vermogen van de motor, moet je ook op deze zaken letten.

    1. Het vermogen van de accu

    De capaciteit van de accu heeft enorm veel invloed op de actieradius van je e-bike. Je hebt namelijk niets aan een krachtige motor zonder ook een krachtige accu te hebben. Vaak zijn er verschillende waardes genoemd bij een accu: het aantal ampère, het voltage en soms ook het vermogen in Watt. Om verschillende fietsen en accu’s met elkaar te vergelijken, moet je altijd kijken naar het vermogen. Als je het aantal ampère en het voltage weet, kun je het vermogen eenvoudig zelf uitrekenen door deze twee met elkaar te vermenigvuldigen.

    Vervolgens kun je verschillende accu’s vergelijken. Ga er dan vanuit dat je per 100 Watt zo’n 12 à 14 kilometer met trapondersteuning kunt fietsen.

    2. Het totaalgewicht

    Een belangrijke factor die enorm voor de hand ligt, maar die toch vaak over het hoofd wordt gezien: het totale gewicht van de e-bike. Dit bestaat natuurlijk niet alleen maar uit het gewicht van de e-bike zelf, maar ook uit het gewicht van de bagage en de berijder. Het is natuurlijk logisch dat een zwaardere fietser minder ver komt met de e-bike dan een lichtere fietser.

    3. De route

    De route is natuurlijk ook van belang. Het spreekt voor zich dat een volledige vlakke route door de polder een stuk minder inspanning vraagt van jou en je e-bike dan een route door bijvoorbeeld de heuvels van Zuid-Limburg. Maar ook het aantal keer dat je moet stoppen onderweg – bijvoorbeeld door stoplichten – de conditie van het wegdek en de windrichting bepalen hoe hard een e-bike moet werken en dus hoe ver je met trapondersteuning kunt fietsen.

    Bron: Bebat

  2. Opgeslagen droge accu’s brandgevaarlijk

    De brand bij Stella Fietsen, in het Gelderse Nunspeet, woedde in een pand waar zo’n 3.000 complete elektrische fietsen en 6.000 accu’s waren opgeslagen. Bij brand kunnen droge accu’s ontploffen en giftige stoffen vrijkomen.

    Onduidelijkheid

    Voor de opslag van accu’s van auto’s bestaan regels, maar bij fietsaccu’s is dat niet het geval. Bij de gemeente Nunspeet was dus niets bekend over de opslag van de grote hoeveelheid accu’s. Ook is het niet bekend of een fabrikant of verkoper zoiets moet melden.

    Door het ontbreken van regels weten de meeste hulpverleners ook niet hoe zij in het geval van calamiteiten om moeten gaan met fietsaccu’s. De brand bij Stella heeft deze zaken op een pijnlijke manier aan het licht gebracht.

    Landelijke regels

    Daarom vindt burgemeester Van de Weerd dat er landelijke regels moeten komen voor de opslag van droge accu’s. De gezondheidsrisico’s bij een calamiteit zijn te groot.

  3. Ongewenst urineverlies: laat je leven er niet door beperken

    Ongewenst urineverlies kan een grote impact hebben op je leven en de dingen die je graag doet. Afspreken met vrienden, toertochten op de fiets, of een bezoek aan een terras: bezigheden die het leven kleur geven worden ineens hindernissen. Heb je het gevoel dat urineverlies je beperkt in uw dagelijkse bezigheden, dan raden wij je aan om dit bespreekbaar te maken.

    Check of je last hebt van ongewenst urineverlies

    Er zijn verschillende soorten en mate van ongewenst urineverlies. Je hebt mogelijk last hiervan als één of meer van onderstaande symptomen op jou van toepassing zijn:

    ✓ Verlies van weinig of veel urine zonder dat je het voelt aankomen.
    ✓ Ongewenst urineverlies bij niezen, hoesten, lachen of lichaamsbeweging.
    ✓ Plotseling aandrang voelen vóór of tijdens het urineverlies.
    ✓ Twee of meer keer per nacht naar het toilet gaan.
    ✓ Recent bedplassen.

    Testimonial: ‘Ik voel me nu weer vrij om te gaan en staan waar ik wil’, aldus de heer Creeze

    Tot mijn grote frustratie merkte ik dat urineverlies hoe langer hoe meer mijn leven ging bepalen. De ellende van nat worden bij elke inspanning, de schaamtegevoelens daarover, het nare gevoel van wandelen met een ‘pak verband’ tussen mijn benen. Het was vermoeiend. Ik liet me echter niet ontmoedigen en bleef mijn behandelend arts om oplossingen vragen. En die heb ik nu met de Conveen Optima externe katheter en urine-opvangzak. Ik heb weer het vertrouwen om me helemaal vrij te voelen en ik kan weer net zo’n actief leven leiden als ik wil.

    Zet nu die eerste stap. Coloplast is er voor jou!

    Niemand praat graag over ongewenst urineverlies. Bij Coloplast begrijpen we dat als geen ander. Wij zijn al 60 jaar producent van medische hulpmiddelen op het gebied van continentiezorg. Dit doen we vanuit een heldere missie: het leven gemakkelijker maken voor mensen met een blaas- en/of darmprobleem door voor iedereen een passende oplossing te vinden. Daarom ontwikkelen we producten die zijn afgestemd op de wensen en behoeften van gebruikers. Wij innoveren continu om die missie nu en in de toekomst waar te kunnen maken.

    Speciaal voor mannen is er een informatieboekje beschikbaar dat uitleg geeft over ongewenst urineverlies én mogelijke oplossingen voor mannen. Vraag hier uw gratis exemplaar aan!

  4. 50-plusser met e-bike is veilige weggebruiker

    Aan het onderzoek deden ruim 1.700 Nederlandse fietsers mee. Het grootste deel van de respondenten bestond uit 50-plussers (95 procent). Bijna zes op de tien van hen fietst voornamelijk met een e-bike, terwijl een kwart vooral gebruik maakt van een stadsfiets en ongeveer 14 procent met een sportieve hybride fiets rondtoert.

    Minste e-bikes in de randstad

    In Noord-Brabant fietst men het meest: een op de vijf deelnemers aan het onderzoek heeft aangegeven het grootste deel van de fietstochten hier af te leggen. Gelderland en Zuid-Holland staan op de tweede en derde plaats. Hekkensluiters zijn Flevoland, Groningen en Zeeland.

    Als we kijken naar het gebruik van fietstypes per provincie, dan valt op dat in de Randstad naar verhouding de minste e-bikes rondrijden. In Groningen, Overijssel en Limburg zijn het juist overwegend e-bikes die over de fietspaden zoeven.

    Wielrenners zijn de grootste ergernis van andere fietsers

    Van alle weggebruikers zijn wielrenners voor andere fietsers de grootste bron van ergernis. Ruim 35 procent van de fietsers heeft aangegeven van deze groep het meest last te hebben. Andere weggebruikers die voor veel ergernis zorgen, zijn jongeren die met meer dan twee naast elkaar fietsen. Brommers of scooters op het fietspad maken de top drie van vervelendste weggebruikers volgens andere fietsers af.

    Opmerkelijk is het feit dat slechts 1 procent van de fietsers heeft aangegeven gebruikers van een speed pedelec het vervelendst te vinden. Dit lijkt een – op sociale media – veel geuite klacht tegen te ontkrachten. Veel fietsers spreken zich namelijk uit tegen de hoge snelheid bij een lage geluidsproductie. Of dit te maken heeft met de verplaatsing van de speed pedelec naar de rijbaan is niet duidelijk, maar buiten de bebouwde kom delen speed pedelecs het fietspad gewoon met andere fietsers.

    Ver vooruit kijken

    Nederlandse Fietsers voelen zich vooral onveilig in de buurt van rotondes. Een op de drie vindt dat hier de meeste gevaarlijke situaties voorkomen. Dat veel mensen geen richting aangeven en dat de regels niet bij elke rotonde hetzelfde zijn, spelen hierbij een belangrijke rol. Ook binnensteden en (grote) kruispunten binnen de bebouwde kom roepen bij veel fietsers een onveilig gevoel op.

    De 50-plussers op het fietspad komen uit het onderzoek als verstandige en veilige weggebruikers naar voren. Bijna 95 procent heeft aangegeven zich goed aan de verkeersregels te houden. Acht op de tien kijkt daarbij ver vooruit om – indien nodig – op tijd te kunnen anticiperen op een onverwachte situatie. Ongeveer 14 procent gaat ervan uit dat de andere weggebruikers zich net zo goed aan de verkeersregels houden als zijzelf.

    Weinig ongevallen

    Ruim negen op de tien 50-plussers op de fiets is de afgelopen jaren niet betrokken geweest bij een ongeval. Van de minderheid die wel een ongeval heeft meegemaakt, geeft ongeveer zes op de tien aan dat de reden van het ongeval bij een ander lag.

    In meer dan de helft van deze gevallen hield de andere weggebruiker zich niet aan de verkeersregels. Het gebruik van een smartphone was daarna de grootste boosdoener. De meeste van deze weggebruikers gebruikten een fiets of de auto. Automobilisten gaven relatief het vaakst geen voorrang, terwijl hielden zich meestal niet aan andere verkeersregels hielden.

    Ongevallen die niet door een andere weggebruiker kwamen, ontstonden in veel gevallen door het verliezen van het evenwicht of onoverzichtelijke verkeerssituaties.
    Smartphones zijn het onveiligst

    De smartphone staat bovenaan de lijst met zaken die fietsers het gevaarlijkst vinden in het verkeer. Op de tweede plek staan de wielrenners, die ook bovenaan de lijst staan van weggebruikers die de meeste ergernis opwekken. Na de smartphone en de wielrenners zijn de mensen die met meer dan twee naast elkaar fietsen het onveiligst.

    Verbeteringen in het verkeer

    De verbeteringen die volgens de fietsers voor de overheid de meeste prioriteit zouden moeten hebben, sluiten aan bij de andere bevindingen uit het fietsonderzoek. Zo wil bijna de helft van de fietsers dat er hogere boetes komen op verkeersovertredingen, zoals het gebruik van de smartphone. Ongeveer een derde vindt dat de overheid moet beginnen met het aanleggen van aparte fietspaden voor de verschillende soorten fietsen. Een tiende van de fietsers wil eerst veiligere rotondes.

    Op de vraag wat fietsers vinden van de 100 miljoen euro die de overheid in betere fietspaden en -stallingen wil investeren om het fietsen te stimuleren, gaf driekwart aan dit zeer goed te vinden: ‘Hoe minder auto’s, hoe beter!’