Fietsnieuws

  1. Waarom een speed pedelec geen e-bike is

    De kop boven dit artikel klopt natuurlijk niet helemaal, want de speed pedelec is óók een e-bike. Om het nog wat verwarrender te maken: de speed pedelec wordt ook wel snelle e-bike of high speed e-bike genoemd. Verschillen tussen beide fietsen zijn er echter wel degelijk.

    Snelheid

    Laten we eerst eens naar de snelheid kijken, want daarmee hebben we meteen het belangrijkste verschil te pakken. De speed pedelec heeft een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, terwijl de e-bike maximaal 25 kilometer per uur haalt. In de praktijk rijden de meeste speed pedelec-berijders overigens zo’n 35 km.

    Regelgeving

    Rond de speed pedelec geldt nogal wat regelgeving. Vanwege de snelheid van de speed pedelec heeft de wetgever bepaald dat deze fiets onder dezelfde regelgeving als bromfietsen valt. Dit zijn concreet de regels waaraan (de berijder van) de speed pedelec moet voldoen:

    • Een geel bromfietskenteken
    • Een WA-verzekering
    • De berijder is minstens 16 jaar
    • Bromfietsrijbewijs (wordt automatisch bijgeschreven op het autorijbewijs of motorrijbewijs)
    • Een achteruitkijkspiegel op het stuur
    • Een speed pedelec- of bromfietshelm
    • Is het fietspad voor bromfietsen verboden terrein, dan moet de speed pedelec de rijbaan op
    • Maximumsnelheid op de rijbaan: 45 km/uur
    • Maximumsnelheid op het (brom)fietspad buiten de bebouwde kom: 40 km/uur
    • Maximumsnelheid binnen de bebouwde kom: 30 km/uur

    Bovenstaande regels gelden niet voor (de berijder van) de e-bike.

    Helm speed pedelec

    Vanwege de snelheid van de speed pedelec voldoet de reguliere fietshelm niet; de berijder is dan ook verplicht een speciale helm te dragen. Deze speed pedelec-helm biedt een betere bescherming bij hogere valsnelheden en schermt een groter deel van het hoofd af. De speed pedelec-helm moet aan een zogeheten Case study coffee table voldoen. Berijders van een e-bike zijn niet verplicht een helm te dragen.

    Trapondersteuning

    Zowel de e-bike als de high speed e-bike of speed pedelec werken met een motor die voor trapondersteuning zorgt. Het verschil zit ‘m erin dat de trapondersteuning van de e-bike stopt bij 25 km/uur, terwijl die van de speed pedelec tot 45 km/uur ondersteunt. Voor beide fietsen geldt dat de fietser zelf flink moet trappen om die maximumsnelheden ook daadwerkelijk te bereiken.

    Accu

    Zowel de e-bike als de high speed e-bike of speed pedelec beschikken over een oplaadbare accu die de motor voedt. De actieradius wordt bepaald door de grootte van de accu – net als bij de e-bike dus.

  2. Nieuw fietsinitiatief: Geef elkaar de ruimte

    Volgens Veilig Verkeer Nederland is het inmiddels gevaarlijk vol op de Nederlandse fietspaden. De cijfers liegen er in elk geval niet om: in tien jaar tijd is de Nederlander maar liefst 9 procent meer gaan fietsen. Het aantal gewonden per jaar bedraagt 350.000. En van de tweehonderd fietsers die als gevolg van een ongeval overlijden, is 70 procent ouder dan 60 jaar.

    Fietscode

    De ANWB, de Fietsersbond en wielersportbond NTFU werken aan een fietspadcode die volgend jaar wordt gelanceerd. De code gaat gepaard met speciale borden die fietspadgebruikers met verschillende snelheden beter uit elkaar moeten houden. Het project heeft als werktitel Geef elkaar de ruimte; volgens de initiatiefnemers moeten fietsers namelijk meer rekening met elkaar gaan houden.

    Bord: Rechts houden

    Concreet betekent het dat langzamere fietsers goed rechts moeten houden en zo nodig achter elkaar moeten rijden, zodat de snellere fietspadgebruikers makkelijker kunnen passeren. De borden – die overigens nog in ontwikkeling zijn – moeten deze boodschap ook uitdragen.
    Een ander doel van het projectteam is het gebruik van de smartphone op de fiets terugdringen. Verder zullen de snellere fietsers, zoals wielrenners, moeten leren dat niet elk stukje asfalt zich leent voor keihard racen.

    Onverdraagzaamheid

    De komst van de e-bike heeft het fietslandschap ingrijpend veranderd, maar ook de populariteit van de snorfiets en de scootmobiel zorgt voor een grote diversiteit op het fietspad. Daar komt natuurlijk ook nog de speed pedelec nog eens bij, plus de toenemende populariteit van de racefiets. Als gevolg van al die drukte neemt onverdraagzaamheid tussen de gebruikers van het fietspad hand over hand toe.

  3. Winnaars weekendje Veluwe

    Lekker ontspannen in een van Nederlands mooiste natuurgebieden - wie wil dat nou niet? Het aantal deelnemers aan onze prijsvraag "Twee keer een weekendje weg naar de Veluwe" was dan ook groot. Dit zijn de winnaars:

    • Mevrouw L. Bisschop-Pepping uit Emmercompascuum
    • De heer L. Emmerzaal uit Schoorl

    Maak ook kans op een hotelarrangement

    De redactie van Fietsen123 feliciteert beide winnaars van harte. Wilt u ook kans maken op een mooie prijs? Doe dan snel mee met onze nieuwe prijsvraag en maak kans op een van de drie Fletcher hotelarrangementen.

  4. Wielrennen: zo haal jij gezond de finish

    1. Zorg goed voor je fiets

    Zonder goede fiets begin je niets. Het is best een investering (een nieuwe aluminium fiets met een acceptabele schakelgroep koop je vanaf ongeveer 500 euro), dus je racefiets verdient ook gewoon goed onderhoud. Voor elke rit controleer je uiteraard de bandenspanning, de versnellingen, check je of de ketting gesmeerd moet worden en last but not least, ga je na of de snelspanners van de wielen goed vastzitten. Je zult niet de eerste zijn die onderweg ineens een wiel verliest...

    2. Nooit overslaan: de warming up

    Om blessures te voorkomen is een goede warming up voor elke (trainings)rit essentieel. Begin heel rustig op een laag verzet en doe na een minuut of tien een paar versnellinkjes van een minuut. Je lichaamstemperatuur gaat langzaam omhoog en je maakt je spieren los. Hoe lang je warming-up duurt is afhankelijk van je doel. Een rustig trainingsritje vereist minder opwarmtijd dan een intervaltraining of een wedstrijd. In dat laatste geval heb je minimaal 20 minuten nodig. Verschillende websites die je helpen met je trainingsschema vind je via Startpagina.

    3. Let op je voeding

    Je hoeft natuurlijk niet gelijk met allerlei ‘gelletjes’ in de weer te gaan, maar ook als amateurfietser is je voeding cruciaal om lekker te kunnen sporten. Daarom een aantal zaken om rekening mee te houden. Gebruik vanaf twee uur voor je training of wedstrijd geen (uitgebreide) vaste maaltijd. Drink de avond ervoor geen alcohol. Eet voor en tijdens fietsen veel koolhydraatrijk voedsel, denk aan rijst, pasta of aardappelen en eet tijdens de rit bijvoorbeeld ontbijtkoek, fruit (bananen) en boterhammen met zoet beleg. Drink voldoende water of isotone sportdrank. Tip: drink voor je opstapt een kop koffie! Dat versnelt de vetverbranding.

    4. Vaste prik: de cooling down

    Je herkent het beeld: uitgeputte Resume writing companies in michigan die na afloop van een zware bergetappe nog ‘lekker’ een halfuur op de rollerbank gaan fietsen. Dat doen ze niet voor hun lol. De cooling down is essentieel om je temperatuur gecontroleerd te laten zakken en afvalstoffen af te voeren. Alles om sneller te herstellen van je inspanning. Je doet het in feite hetzelfde als bij de warming up, maar dan andersom: eerst rustig fietsen met een paar versnellinkjes en dan nog een minuut of tien in kalm tempo uitfietsen. Overdrijf het niet, maar doe het altijd.

    Zin om op de fiets te stappen? Via Startpagina vind je alles wat je nodig hebt, van accessoires tot fietsroutes.